Var ute och promenera

Våren har ankommit! Stålbogas idylliska omgivning lämpar sig utomordentligt för promenader i ett storslaget naturlandskap. Ute är det så vackert i denna årstid, såväl under sol och blå himmel men även på en regnig dag.

Hälsofördelar är många

Det är en skön känsla som infinner sig i kroppen efter en rask promenad. Vår kropp och -framförallt- hjärna älskar när vi rör på oss. Nybildningen av hjärnceller stimuleras, samtidigt som blodgenomströmningen och syresättningen ökar – vi får bättre minne, blir skärpta och fokuserade och får skydd mot alzheimer och demens.

Så här bra är det att promenera, 10 hälsoeffekter

1. Förbättrar sömnen

Studier visar att insomningstiden blir kortare och sömnen effektivare och mer sammanhängande av promenader – troligen på grund av att aktiviteten i hotsystemet minskar, där känslor som stress och oro sitter, och att musklerna får lättare att slappna av.

2. Skyddar mot depression

All motion där du får upp pulsen och svettas, till exempel raska promenader, förebygger depression, enligt ny spännande forskning. När du använder musklerna tillverkas nämligen ett enzym som skyddar hjärnan från skadliga ämnen som bildas vid stress. Inflammationsnivån i kroppen sjunker också (inflammationer kan leda till depressioner, cancer och hjärt-kärlsjukdomar bland annat). Dessutom är fysisk aktivitet viktigt för att behandla depressioner.

3. Gör dig piggare

Motion påverkar kroppen på en mängd sätt. Hjärtat pumpar in mer syre i hjärnan och hela kroppen, blodtrycket sjunker och produktionen av ett speciellt signalprotein, BDNF, Brain-derived neurotrophic factor, ökar – som gör att du blir piggare och känner dig mer vaken och alert.

4. Lindrar smärta

Endorfin kan beskrivas som kroppens eget morfin – ett hormon som ökar markant när du rör på dig. Det gör dig inte bara på gott humör utan lindrar också smärta, visar studier. Därför är promenader suveräna som egenvård mot värk.

5. Vässar minnet och inlärningsförmågan

I dag vet forskarna att hjärnan får nya celler under hela livet. Och motion stimulerar nybildningen ännu mer. Det är lika effektiv hjärngymnastik som att lösa korsord eller sudoku. Du får lättare att lära oss nya saker, minnet förbättras, förebygger alzheimer och demens och minskar risken för att drabbas av hjärnskador vid stroke. Dessutom får du bättre balans och koordination.

6. Ökar självkänslan

När du rör på dig får du automatiskt en större kroppsmedvetenhet. Du känner dig starkare, uthålligare, mer levande. Och det smittar av sig på hela självkänslan, du blir mer utåtriktad, vet att du klarar av saker och känner dig mer nöjd med dig själv. Du får också ofta en mer upprätt hållning, vilket i sin tur också sänder signaler till hjärnan att du är trygg och mår bra.

7. Bryter ångest och panikattacker

Hos personer som upplever mycket ångest skapas kemiska kopplingar i hjärnan, som gör att man riskerar att drabbas av en ny omgång – så fort hjärnan påminns om något som har med tidigare panikattacker eller ångestpåslag att göra. Det här sker automatiskt.

Promenader har visat sig kunna blockera de här kopplingarna och dessutom bilda nya! När du rör på dig slappnar musklerna av, du andas djupt ner i magen och är fullt fokuserade på det du gör – vilket avleder ångesten och skapar nya banor i hjärnan. Promenader skrivs allt oftare ut på recept.

8. Löser upp grubblerier

Uttrycket ”en promenad rensar tankarna” är ett faktum. När du rör dig framåt får nämligen hjärnan svårt att stanna kvar i tankesnurror, som ältande. Riktningen sänder ”framåt-signaler” till hjärnan också.

9. Höjer arbetsglädjen

En halvtimmes promenad på lunchen höjer arbetslusten och entusiasmen, samtidigt som stressen minskar under resten av dagen, visar en ny studie. Och detta oavsett i vilket tempo du går. Troligen blir du också mer effektiv, menar forskarna bakom studien.

10. Ger bra samtal

När du går bredvid med någon annan kan du vara närmare utan att det känns obekvämt, jämfört med om ni står mittemot varandra. Det här förklaras med stenåldershjärnan i oss: att du inte behöver vara på din vakt när du står eller går jämsides, eftersom du inte riskerar att bli överfallen. Det är också därför du ofta har så bra samtal när du är ute och promenerar tillsammans. Du känner närhet och gemenskap, och rörelsen framåt påverkar våra tankar och samtal i samma riktning – du blir bättre på att lyssna och kan prata friare.


Källor: Boken Själ och kropp – Jill Taube, Den mogna människan – Gene D Cohen samt Jana Söderberg – Stressmottagningen, Karolinska institutet.